Har du modtaget en besked om brud eller lækage?

Har du modtaget en besked om brud eller lækage, er det fordi, at der er en brud eller lækage-alarm på din vandmåler.

Har du modtaget en alarm?
Du kan fra vandmåleren modtage to forskellige alarm-typer. Lækagealarm (leak) og brudalarm (burst). 

Hvad er en lækagealarm
Alarmen kommer når din måler, i minimum et døgn, på intet tidspunkt har stået stille. Det vil sige, at der i hele døgnet er et konstant vandforbrug på din adresse. Det kan være et tegn på en utæt vandhane eller et toilet, der løber. Har du dyrehold eller bruger du vand til anden produktion, kan det være en forklaring på din lækage-alarm.

Hvad er en brudalarm
Alarmen kommer, når du har brugt over 250 liter i en halv time. Dette kan være tegn på et brud på en vandledning, eller at du bruger meget vand indenfor en kort periode – fx fylder swimmingpoolen op, vander haven eller har glemt at slukke for fx. vandslangen.

Hvad skal du gøre, når du modtager en alarm

For at kontrollere om der er et uønsket vandforbrug, skal man først sikre sig, at:

  1. ingen personer eller installationer i hele husstanden bruger vand, f.eks.


    - ingen tager et bad
    ingen trækker i toilettet
    ikke bruger vaskemaskinen m.m.
    ​​​​

  2. dernæst skal man kigge på måleren for at se om der er forbrug  

Hvordan viser vandmåleren, at der er et forbrug?

Vandmåler Flow

 

Når der løber vand igennem måleren, vil flowindikatoren i venstre side på måleren registrere, at der er et forbrug. Det vises med en trekant i bevægelse.  

 

Når der ikke er forbrug, er der ingen trekant.

(Bemærk, at måleren kan godt se anderledes ud hos dig).

Hvad betyder en alarm på måleren?

Er der et forbrug, der udløser en alarm, vil alarmen blive vist med en eller flere infokoder* i displayet under tallene, som viser forbruget (forbrugstælleren).

Måleren kan vise fem alarmer. Her er hvad alarmerne betyder.

Infokode blinker i display:

Forklaring på infokoder:

LEAK (Lækage)

Vandet har ikke stået stille i måleren i mindst én sammenhængende time i løbet af de sidste 24 timer. Det kan være tegn på en utæt vandhane eller toiletcisterne.

BURST (Brud)

Vandstrømmen har overskredet en forprogrammeret grænse i mindst 30 minutter, hvilket kan være tegn på et sprængt rør.

DRY

Måleren er ikke vandfyldt.

REVERSE

Vandet løber den forkerte vej gennem måleren.

TAMPER

Forsøg på snyd. Måleren er ikke længere gyldig til afregningsformål.

Har du gennemgået ovenstående kontrol, og måleren stadig viser, at der løber vand igennem den, kan det f.eks. betyde, at:

  • en vandhane drypper eller toilettet løber
  • der er utætte rør, bemærk at det kan være skjulte rør og installationer
  • en sikkerhedsventil fra dit varmeanlæg er defekt
  • dyrehold eller anden produktion

Det kan være at du allerede kender årsagen til alarmen - f.eks. hvis du har glemt at slukke for vandhanen eller at du er klar over, at dit toilet løber. Er der en fejl, bør du udbedre den og dermed undgå unødigt vandforbrug. Selvom du kender til årsagen, er det stadig en god ide, at du jævnligt holder øje med din vandmåler.

Kan du ikke finde årsagen til alarmen, når du har prøvet ovenstående, bør du kontakte en autoriseret vvs-installatør. Dette er for egen regning.

Eget ansvar at holde øje med måleren

Forsyning Helsingør er ikke ansvarlig for øget vandforbrug, som fx skyldes utætheder i dit rørsystem, løbende toiletter eller dryppende vandhaner m.v. Denne besked er et servicetilbud, og Forsyning Helsingør er ikke ansvarlig for afsendelse og modtagelse af notifikationen, herunder i tilfælde af tekniske eller andre fejl, som forsinker eller forhindrer notifikationens transmission. Det gælder også, selv om vi sender dig en lækagealarm.

Det er således dit eget ansvar at holde øje med din måler. Du kan også se dine forbrugsdata på Mit FH

Vi har også fået en app - Watts, som kan sende dig notifikationer hvis din måler sende en lækage - eller brudalarm. Med Watts kan du følge dit forbrug og tilmelde dig alarmer og forbrugsgrænser. Forsyning Helsingør er ikke ansvarlig for øget vandforbrug, som fx skyldes utætheder i dit rørsystem, løbende toiletter eller dryppende vandhaner m.v. Det gælder også, selv om vi sender dig en lækage-notifikation. Denne notifikation er et servicetilbud, og Forsyning Helsingør er ikke ansvarlig for afsendelse og modtagelse af notifikationen, herunder i tilfælde af tekniske eller andre fejl, som forsinker eller forhindrer notifikationens transmission.

Siden februar 2022 har vi, som en ekstra service, udsendt en SMS-besked til de kunder, hvis måler viser en aktiv lækagealarm. Denne service er ophørt, da vi nu kan tilbyde vores kunder notifikationer om lækage- og brudalarmer med Watts. 

Bemærk, at lækagealarmen kan have været aktiv i kortere eller længere tid forud for beskeden. Der vil, som udgangspunkt, ikke fremover blive udsendt lækagealarmer via SMS, så du skal, som altid, selv holde øje med din vandmåler - også fremadrettet.